پول صاحبان کسب و کار پولساز از کجا می‌آید؟

در این فصل یاد می‌گیرید چگونه یک ایده را با یک بیزینس پلن حرفه‌ای و پولساز ترکیب کرده و آن را تبدیل به کسب‌وکاری پولساز در رده جهانی کنید!

 

بدهکاران پولساز

3 راه تأمین سرمایه و تأمین منابع مالی

رایج‌ترین منبع شخصی پولسازی

بانک‌ها و مراکز اعطای تسهیلات

کسب‌وکارها در چه مقطع به سرمایه نیاز دارند

8 مدل تسهیلات بانکی که تمام پولسازها از آن استفاده می‌کنند

 

تأمین منابع مالی کسب‌وکار:

راه‌اندازی کسب‌وکار نیازمند سرمایه است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پولسازی و شاید مهم‌ترین مانع آن‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار کمبود منابع مالی جهت تأمین نیازهای سرمایه ایست.

کمبود سرمایه عامل مؤثری در شکست بسیاری از کسب‌وکارها است. به دلیل نرخ بالای ورشکستگی در کسب‌وکارهای جدید مؤسسات مالی تمایل چندانی به اعطای وام به کسب‌وکارهای نوپا و کوچک را ندارند.

 

کسب‌وکارها در دو مقطع به سرمایه نیاز دارند:

  1. اول در شروع و هنگام سرمایه گذاری برای راه‌اندازی کسب‌وکار
  2. دوم در هنگام تولید و بهره‌برداری

 

در مقاطع سرمایه‌گذاری افراد پولساز به سرمایه‌های بلندمدت نیاز دارند ولی در مقطع بهره‌برداری نیازهای مالی و اعتباری کسب‌وکار راه‌اندازی شده مربوط به تنظیم گردش نقدینگی موردنیاز برای انجام پرداخت های کوتاه‌مدت مانند پرداخت دستمزدها خرید قطعات و مواد اولیه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات و تجهیزات است.

 

3 راه تأمین سرمایه

متخصصان برای تأمین سرمایه موردنیاز خود می‌توانند از دو روش سرمایه و بدهی استفاده کنند.

درروش سرمایه افراد پولساز سرمایه موردنیاز خود را از محل آورده خود و شرکای کسب‌وکار تهیه می‌کنند.

ولی درروش بدهی افارد پولساز سرمایه موردنیاز خود را از دیگران مثلاً بستگان یا بانک قرض می‌گیرند. به‌طورکلی افارد پولساز از 3 راه می‌توانند سرمایه موردنیاز خود را فراهم کنند:

  1. تأمین منابع مالی از محل منابع شخصی
  2. تأمین منابع مالی از طریق اخذ وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری یا قرض گرفتن از دوستان و بستگان
  3. تأمین منابع مالی از طریق شرکا و صاحبان سهام.

 

منابع مالی شخصی

منابع شخصی برای تأمین منابع مالی کسب‌وکار از سه منبع اصلی تأمین می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. خود فرد پولساز
  2. خانواده
  3. دوستان.

 

اگر منابع شخصی بتواند جوابگوی هزینه‌های سرمایه‌گذاری باشد منابع شخصی بهترین راه تأمین مالی طرح خواهد بود و راه را برای افراد پولساز هموار می‌نماید. ضمناً اگر فرد پولساز منابع مالی شخصی خود را در کسب‌وکار مورداستفاده قرار دهد راه برای جذب منابع مالی سرمایه‌گذاران نیز فراهم می‌کند.

چون سرمایه‌گذاران وقتی می‌بینند که یک متخصص پولساز تمام اندوخته و سرمایه خود را وارد کسب‌وکار نموده است این امر را دلیلی بر جدیت و اعتقاد فرد پولساز مبنی بر سودآوری طرح می‌دانند و باعلاقه بیشتری در آن طرح سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

گرو گذاشتن رایج‌ترین منبع شخصی پولسازی:

پس‌انداز یا منابع حاصل از گرو گذاشتن خانه یا اتومبیل شخصی است که معمولاً اولین راهکار افراد پولساز برای شروع کسب‌وکار است. تأمین مالی توسط دوستان و بستگان نیز یکی دیگر از منابع معمول و رایج در تأمین مالی یک فعالیت اقتصادی جدید است.

بیشتر این افراد به علت نوع رابطه نزدیکشان با فرد پولساز سرمایه خود را در اختیار او قرار می‌دهند و مانع از ورود سرمایه‌گذاران ناآشنا و غریبه به طرح می‌شوند.

 

البته این روش کاملاً هم بی‌ضرر نیست چراکه اگر فرد پولساز در مقابل دریافت سرمایه بخشی از سهام شرکت را به افراد بدهد آشنایان و دوستان متخصص پولساز از یک موقعیت مالکیتی برخوردار خواهند شد و ممکن است بخواهند باوجود عدم صلاحیت‌های لازم یک نقش کلیدی در فعالیت‌های کسب‌وکار داشته باشند این امر ادامه فعالیت را با خطر جدی مواجه خواهد ساخت.

 

همچنین ممکن است کسب‌وکار به دلایل مختلف نتواند به رشد و بالندگی مورد انتظار برسد و سرمایه افراد به خطر بیفتد. بروز این وضعیت نیز ممکن است باعث بروز کدورت میان آشنایان و بستگان شود.

درهرحال فرد پولساز می‌بایست مزایا و معایب و ماهیت ریسک سرمایه‌گذاری را برای دیگران تشریح کند تا در صورت بروز مشکل اثرات منفی در روابط بین دوستان و آشنایان به حداقل ممکن برسد.

 

هنگام دریافت سرمایه از بستگان و دوستان مفاد قرارداد فی‌مابین مانند میزان بهره پرداختی زمان بازگشت بهره و اصل وام و دیگر شرایط باید دقیقاً مانند قرارداد با افراد غریبه تنظیم شود تا از مشکلات بعدی و سوءبرداشت‌ها یا زیاده‌خواهی‌ها جلوگیری شود.

 

بدهکاران پولساز

یکی دیگر از روش‌های تأمین منابع مالی طرح از طریق بدهی یا اخذ وام از بانک‌ها یا مؤسسات مالی یا قرض گرفتن از دوستان و آشنایان است. بدهی عبارت است از پولی که به روش‌های مختلف و به پشتوانه یک تضمین قرض گرفته می‌شود.

اگرچه تأمین سرمایه از طریق بدهی و استقراض باعث می‌شود مالکیت شرکت در انحصار خود فرد پولساز باقی بماند ولی چون منابع قرض گرفته‌شده می‌بایست در سررسیدهای مشخص بازپرداخت شود و در صورت عدم بازپرداخت به‌موقع اقساط کسب‌وکار یا شرکت نوپا با خسارت‌های زیادی از جنبه‌های مالی و اعتباری مواجه خواهد شد لذا استفاده از این روش از ریسک بالایی برخوردار است.

 

ممکن است در زمان بازپرداخت کسب‌وکار با بحران فروش و درآمد مواجه باشد و نتواند بدهی خو را به‌موقع پرداخت کند. این مورد از معایب بسیار جدی تأمین سرمایه به روش استقراض است.

بازپرداخت بدهی

بازپرداخت بدهی کوتاه‌مدت است و معمولاً از سه تا پنج سال فراتر نمی‌رود. هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار توجه داشته باشید که استفاده از هریک از روش‌های تأمین سرمایه مثلاً روش استقراض یا روش شریک شدن با دوستان و آشنایان دارای یک سری مزایا و معایب است که هرکس باید نسبت به شرایط خود یکی از دو روش یا ترکیبی از دو روش را انتخاب نماید.

 

معمولاً تعداد افرادی که حاضرند با شما شریک شوند خیلی کمتر از منابع و محل‌هایی است که حاضرند سرمایه موردنیاز شمارا به شما قرض بدهند؛ یعنی بیشتر افراد حاضرند به شما قرض بدهند تا اینکه بخواهند با شما شریک شوند. چون در شراکت باید شمارا بشناسند و ریسک بالایی را هم بپذیرند. اگر شما ورشکست شوید آن‌ها هم ضرر می‌کنند و سرمایه آن‌ها به خطر می‌افتد.

تسهیلات بانکی

بانک‌ها ازجمله مؤسساتی هستند که بیشترین تعداد و تنوع وام‌ها توسط آن‌ها به افراد پولساز پرداخت می‌شود. بانک‌ها غالباً به شرکت‌های در حال فعالیت در مقایسه با شرکت‌های نوپا که ریسک بالایی هم دارند تسهیلات بیشتری اعطا می‌کنند.

 

 

8 مدل تسهیلات بانکی که تمام افراد پولساز از آن استفاده می‌کنند

بانک‌ها در قالب عقود مختلف اسلامی نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضیان اقدام می‌کنند:

  1. قرض‌الحسنه (که معمولاً با کارمزد خیلی کمی نیز همراه است)
  2. فروش اقساطی (مواد اولیه و لوازم یدکی یا وسایل تولید و حمل و نقل و ماشین آلات یا مسکن)
  3. معاملات سلف (یعنی پیش فروش نقدی قسمتی از تولیدبه قیمت معین به بانک یا اعطاکننده تسهیلات)
  4. اجاره به‌شرط تملیک (این وام معمولاً برای خودرو و یا تهیه محل فعالیت کسب‌وکار پرداخت می‌شود)
  5. جعاله (برای انجام عمل معین که در طول زمان قرارداد بع اتمام برسد و این وام میان مدت و بلند مدت است)
  6. مزارعه (معمولاً برای کسب‌وکارهای کشاورزی و اجاره زمین کشاورزی کاربرد دارد)
  7. مساقات (معمولاً برای کسب وکارهای کشاورزی و نگهداری درختان میوه و.. است)
  8. مشارکت مدنی و مضاربه. (تقسیم سود مشترک بین وام دهنده و وام گیرنده)

 

آشنایی افراد پولساز با هریک از عقود بانکی به نحوه تصمیم‌گیری این افراد در هنگام استفاده از تسهیلات بانکی کمک زیادی خواهد نمود. در بخش مقالات اصول قوانین و مقررات بانکی که در سایت مدیرتوانمند ارائه‌شده است که برای آشنایی و مطالعه بیشتر می‌توانید به سایت مراجعه نمایید و با انواع عقود بانکی و نحوه دریافت انواع تسهیلات بیشتر آشنا خواهید شد.

علاوه بر بانک‌ها صندوق‌ها و مؤسسات حمایتی نیز به شرکت‌های نوپا و افراد خلاق کمک می‌کنند.

 

این کمک‌ها به‌صورت بلاعوض یا در قالب وام با بهره پایین و دوره بازپرداخت بلندمدت در اختیار افراد پولساز قرار می‌گیرد.

 

بانک‌ها و مراکز اعطای تسهیلات

تعدادی از این مراکزی که برای راه‌اندازی کسب‌وکار می‌توان از آن‌ها تسهیلات دریافت کرد عبارت‌اند از:

  1. صندوق مهر امام رضا که به صندوق کارآفرینی امید تغییر نام داده است.

  2. دفتر همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری

  3. مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری

  4. صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک زیرمجموعه وزارت صمت

  5. صندوق تحقیقات و توسعه صنایع و معادن

 

این مقاله بخشی از کتاب متخصص پولساز  17 راهکار تبدیل مهارت به ثروت در ایران نوشته جواد احمدی است.

برای تهیه و دانلود کتاب کامل لطفا به لینک زیر بروید:

کتاب چاپی متخصص پول ساز
             کتاب متخصص پولساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *