بایدها و نبایدهای پیام کمپین‌های تبلیغاتی در سال 2021

پیام کمپین های تبلیغاتی شامل چه مواردی باید باشد

یکی از ابزارها و وظایف مهم بازاریابی پیام کمپین‌های تبلیغاتی در فعالیت های تبلیغاتی است. هر فروشنده هر بازاریاب هر کاسب و هر کارآفرین به تبلیغات نیاز دارند؛ و باید از آن برای بهبود فروش و بازاریابی خود استفاده کند. تبلیغات در مفهوم اجرایی خود خیلی ساده است.

تبلیغات رساندن یک پیام به مشتریان و مخاطبان هدف است به‌گونه‌ای که این پیام بتواند اثربخشی مناسبی برای آن‌ها داشته باشد. گذشته از مطالب تئوری که در کتاب‌های مختلف وجود دارد خیلی ساده و شفاف می‌خواهیم ۵ نکته مهم در مورد مفهوم تبلیغات را تشریح کنیم.

5 رکن تبلیغات مؤثر

  • کمپین
  • پیام
  • مخاطب
  • بودجه
  • رسانه.

کمپین پولساز

کمپین درواقع یک نوع برنامه جامع تبلیغاتی است که در آن شما برنامه‌ریزی می‌کنید که با چه پیام‌هایی با چه رسانه‌هایی و با چه مقدار بودجه بتوانید یک کاری را در زمینه پیشبرد فروش محصولات و خدمات خود انجام بدهید. در کمپین‌های تبلیغاتی ابتدا پیام‌ها مشخص می‌شود.

سپس با توجه به بودجه استراتژی تبلیغاتی برای انتقال درست این پیام‌ها به مخاطبین و همچنین رسانه مناسب برای انجام این کار به انتخاب می‌شود. کمپین‌های تبلیغاتی باید کوتاه ساده و خلاقانه باشند. درواقع کمپینی که از پیچیدگی زیادی برخوردار باشد و اصل خلاصه بودن در آن رعایت نشده باشد ممکن است هم شما و هم مخاطبان شمارا دچار سردرگمی کند.

کسی که قرار است برای شما کمپین تبلیغاتی طراحی کند باید خیلی کوتاه و ساده بگویند که با چه هدفی می‌خواهد این کار را انجام بدهد. با چه پیام و رسانه‌هایی می‌خواهد این کار را انجام بدهد. کمپین تبلیغاتی باید متناسب با مخاطب باشد.

 

شناخت کافی مشتریان در کمپین

یعنی طراح کمپین تبلیغاتی باید حتماً شناخت کافی از مشتریان داشته باشد. هیچ‌وقت یک طراح کمپین یا کسی که در حال فعالیت اقتصادی است نمی‌تواند بدون شناخت مشتریان و مخاطبان خود شروع به کار تبلیغاتی کند.

چون شما زمانی می‌توانید محصولی را به مشتریان خود بفروشید که این محصول با روحیات نگرش‌ها بینش‌ها و رفتارهای مشتریان شما همخوانی داشته باشد.

در موارد زیادی مشاهده‌شده است که یک شرکت وارد بازار شده و بدون شناخت مخاطب بدون شناخت روحیات و سلایق مخاطب اقدام به تهیه و پخش تیزر بروشور و حتی آگهی تبلیغاتی در بازار کرده است.

ولی بازار از تبلیغات او و کالای او استقبال نکرده است. چون این تبلیغات با روحیات و سلایق مخاطبین همخوان نبوده است.

 

تحقیق و پژوهش در کمپین

یک کمپین تبلیغاتی حتماً باید با تحقیق و پژوهش همراه باشد. کسی که برای شما کمپین تبلیغاتی طراحی می‌کند حتماً باید از بازار از مشتریان از رقبا و نوع تبلیغات آن‌ها آگاهی داشته باشد.

اگر توان انجام این تحقیقات را ندارید می‌توانید از شرکت‌های تحقیقاتی که در این زمینه فعال هستند استفاده کنید. کمپین تبلیغاتی باید منحصربه‌فرد باشد و از روی کمپین‌های دیگر کپی‌برداری نشده باشد.

چون مشتریان شما با مشتریان شرکت‌های دیگر فرق می‌کند. چون نوع محصول و خدمات شما با نوع محصول و خدمات دیگران فرق می‌کند.

خیلی مراقب باشید که شرکت‌های تبلیغاتی کمپین‌های تبلیغاتی مشابه کسب‌وکار شمارا که قبلاً طراحی و اجرا کردند یا فعلاً در حال اجراست را عیناً برای شما هم اجرا نکند.

 

کمپین همیشه سبز چیست؟

کمپین تبلیغاتی باید مداوم و ادامه‌دار باشد و اصطلاحاً همیشه سبز باشد. نباید برای یک‌لحظه در بازار حضورداشته باشیم و بعدازآن حضور در بازار را فراموش کنیم. تبلیغات بهتر است کم ولی مداوم باشد. کمپین تبلیغاتی نیز باید برای سال‌ها و زمان طولانی برنامه‌ریزی و طراحی شود.

بایدها و نبایدهای پیام کمپین‌های تبلیغاتی

اما در تهیه پیام‌های تبلیغاتی باید چه نکاتی را در نظر داشته باشیم. پیام تبلیغاتی باید نفوذپذیر باشد. پیام باید به‌گونه‌ای طراحی شود که بتواند در بازار نفوذ کند. پیام‌هایی که در بازار نفوذ نمی‌کنند نمی‌توانند در پیشبرد فروش و بازاریابی شما نقشی داشته باشند.

پیام باید توسعه‌پذیر و وسعت پذیر باشد. پیام نباید فقط روی عده خاصی تأثیرگذار باشد. پیام نباید به‌گونه‌ای باشد که فقط مناسب جوان‌ها باشد؛ و بر روی افراد مسن هیچ‌گونه تأثیری نداشته باشد. اگر کالای شما عمومی است پیام باید به‌گونه‌ای باشد که هم بر روی خانم‌ها و هم بر روی آقایان تأثیر بگذارد.

پیام باید طوری طرحی شود که علاوه بر نفوذپذیری در بازار هدف و مشتریان بتواند برای مخاطبان کشورهای مختلف و زبان‌های مختلف نیز قابل‌درک باشد.

نمونه‌های زیادی داریم که شرکتی یک پیام تبلیغاتی طراحی می‌کند ولی این شعار و پیام تبلیغاتی فقط مناسب فرهنگ خاص و زبان خاصی است و وقتی این پیام و شعار تبلیغاتی در مناطق دیگر که هویت فرهنگی متفاوت دارند ارائه می‌شود مردم این مناطق این پیام و شعار را به علت ناهماهنگی بافرهنگ خود پس می‌زنند.

 

پیام تبلیغاتی باید شوک آمیز باشد.

درواقع ما با جمع‌آوری گروه‌های خلاق و با گرفتن نظرها و ایده‌های مختلف به دنبال این هستیم که شعار و پیام تبلیغاتی ما که با توجه به خصوصیات محصول و خدمات ما طراحی و تهیه‌شده است روی دیگران اثر بگذارد و ایجاد شک کند. درواقع شوک تبلیغاتی که در موارد مختلف موردبحث قرار می‌گیرد همین مورد است.

ویژگی شعار تبلیغاتی پولساز

شعار تبلیغاتی باید بتواند در بازار نفوذ کند. شعار تبلیغاتی باید در مشتریان نفوذ کند؛ و در آن‌ها ایجاد شک کند؛ و توجه آن‌ها را به سمت آگهی و پیام شما جلب کند. پیام باید هدف‌گیری شده باشد. ارسال پیام بدون هدف هیچ‌وقت بر روی مشتری تأثیرگذار نخواهد بود.

پیام باید غیرمستقیم باشد. خیلی از شرکت‌ها شعار و پیام تبلیغاتی خود را غیرمستقیم بیان می‌کند. درصورتی‌که پیام‌های مستقیم اثرگذاری کمتری بر روی مخاطبین دارند ارائه شود. یک سازنده ساعت هنگام تبلیغ کالای خود می‌گوید ساعتی منحصربه‌فرد برای شما ولی اگر این سازنده ساعت بگوید محصولی برای تمام زمان‌ها پیام بهتری انتخاب کرده است.

پس بهتر است در شعار و پیام خود مستقیماً به محصول و ویژگی و مزیت آن اشاره نکنید و برای رساندن پیام خود از فاکتورهای مختلفی استفاده کنید.

ذکر این نکته ضروری است که نباید فکر کنید که پیام‌ها و شعارهای تبلیغاتی فقط نوشتاری است بلکه پیام و شعار تبلیغاتی می‌تواند استفاده از یک رنگ خاص باشد. شعار و پیام می‌تواند یک نماد و شخصیت باشد. می‌تواند یک شخصیت نمایشی و انیمیشنی باشد.

انتخاب رسانه در کمپین تبلیغاتی

اما در مورد انتخاب رسانه تبلیغاتی هم لازم است نکاتی را یادآور شویم. در هنگام انتخاب یک رسانه نباید به این نگاه کنیم که رسانه‌ای گران است ارزان است یا شرکت‌های رقیب از این رسانه استفاده می‌کنند.

بلکه باید از طریق تحقیقات برای ما ثابت‌شده باشد که این رسانه بر روی مخاطبین ما تأثیرگذار است. نباید صرفاً به رسانه‌ای مراجعه کنیم که معروف و مشهور است. وقتی نام و عنوان رسانه تبلیغاتی به گوش ما می‌رسد بلافاصله ذهنمان به سراغ تلویزیون رادیو روزنامه و مجله می‌رود.

سؤال و درخواست اندکی تفکر:

  • برای تأثیرگذار بودن تبلیغات باید در چند رسانه تبلیغ کنیم؟ تحقیق کنید؟
  • چند مورد از شعارهای تبلیغاتی که در صداوسیما دیده‌اید یا شنیده‌اید و به یادتان مانده‌اند نام ببرید؟
  • به نظرتان کدام یک از ویژگی‌ کمپین ها سبب ماندگاری آن تبلیغ در ذهن تان شده است؟

کتاب متخصص پولساز نوشته‌ی جواد احمدی، برای متخصصین، مدرس‌ها، سخنرانان و نویسندگان و صاحبین مهارت هایی نوشته شده است که به خوبی تا به امروز نتوانسته اند از مهارت و تخصص شان پولسازی کنند.

تمام کسانی که تخصص و مهارتی دارند و یا به نحوی با آموزش سروکار دارند می‌توانند از مطالب ارزشمند این کتاب استفاده کنند.

این کتاب به شما کمک می‌کند با صنعت پولسازی بهتر آشنا شوید و در کمترین زمان بهترین متخصص پولساز در حوزه‌ی خودتان باشید. اگر واقعا به کسب درآمد بیشتر و پولسازی علاقه دارید، این کتاب دقیقاً برای شما نوشته شده است. اگر قصد خرید این کتاب را داشتید از طریق لینک پایین مقاله اقدام کنید.

یا برای تهیه کتاب بر روی عکس کلیک کنید.

پولسازی از تخصص با خواندن کتاب متخصص پولساز از مهارت و تخصص تان کسب درآمد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.