بازاریابی عاشقانه یا همان بازاریابی جذبی چیست؟

بازاریابی جاذبه ای

تکنیک‌های سنتی بازاریابی برخلاف بازاریابی عاشقانه، جهت ارائه و معرفی خدمات/محصول یک برند، می‌بایستی سراغ مشتریان خود می‌رفتند و عموماً رویکردهای وقفه‌ای در جلب‌توجه مشتری دارند.
اما طی دههٔ اخیر با برجسته شدن مفهوم ارزش‌آفرینی، نوع جدیدی از بازاریابی ظهور کرد که به‌جای ایجاد وقفه در زندگی روزمره مشتریان، به دنبال ایجاد ارزش و دیده شدن برند توسط مشتریان بود. به‌این‌ترتیب مشتری با پای خود به سمت پیشنهاد‌های ارائه‌شده می‌آمد.
بازاریابی عاشقانه-درونگرا، یا به‌طور خلاصه بازاریابی عاشقانه (Inbound Marketing) باهدف ایجاد ارزش برای مشتریان، از طریق تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال آنلاین که در صدر آن‌ها محتوای باکیفیت قرار دارد، یک رویکرد استراتژیک جدید به بازاریابی، به‌خصوص بازاریابی دیجیتال است.
بیایید باهم نگاه دقیق‌تری به پدیده بازاریابی عاشقانه که تنها یک دهه از ظهور آن می‌گذرد بیندازیم.

ریشه‌های شکل‌گیری مفهوم بازاریابی عاشقانه

بازاریابی عاشقانه، مفهومی است که ظهور و توسعه آن در دهه اخیر ریشه در فاکتورهای زیر داشت:

  • تغییر الگوی رفتاری و خرید مشتری: امروزه مخاطبان بازار هدف ما، باهوش‌تر از سابق شده‌اند. دیگر به تبلیغات پرزرق‌وبرق رسانه‌های جمعی (تلویزیون، رادیو، تبلیغات محیطی و …) به‌سادگی دل نمی‌دهند. از طرفی عادات و سرگرمی‌های آن‌ها نیز تغییریافته است.
  • فنّاوری و رسانه‌های اجتماعی: با پیشرفت روزافزون فنّاوری و همچنین همراهی فاکتورهایی نظیر ارزان‌تر بودن و در دسترس تر بودن، مشتریان پاسخ‌های خود را روزبه‌روز بیشتر در بستر اینترنت و رسانه‌های اجتماعی جستجو کرده و می‌یابند.
  • ناکارآمدی تکنیک‌های بازاریابی سنتی-وقفه ایبازاریابی سنتی دیگر جذابیت سال‌های پیش را ندارد و روزبه‌روز مخاطبان خود را از دست می‌دهد. بیلبوردها، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و …، همگی چرخهٔ عادی زندگی مردم را قطع کرده و دیگر مزاحم فعالیت‌های روزمره آن‌ها به شمار می‌آیند و این تکنیک‌ها را به بازاریابی وقفه‌ای تبدیل کرده‌اند.
  • گوشی‌های هوشمندگوشی‌های هوشمند را می‌توان در دسته فنّاوری دسته‌بندی کرد؛ اما اهمیت آن در توسعه بازاریابی دیجیتال و نیز نقش پررنگ آن در زندگی روزمره، آن را به یک فاکتور مهم جهت ارزیابی مجزا بدل کرده است. این ابزار، درواقع دسترسی مشتریان ما را به عوامل فاکتور تکنولوژی و رسانه‌های اجتماعی (به‌خصوص اینترنت) آسان‌تر کرده است.

تعریف بازاریابی عاشقانه

بازاریابی عاشقانه، یک رویکرد استراتژیک به بازاریابی دیجیتال است که با استفاده از فن‌های بازاریابی دیجیتال آنلاین، نظیر بازاریابی محتوا، وبلاگ نویسی، رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و که در  صدر آن‌ها محتوای باکیفیت قرار دارد، سعی در ایجاد آگاهی از برند و دیده شدن سازمان توسط مشتریان و جذب مخاطبان به سمت پیشنهاد‌های سازمان را دارد.

این رویکرد، تنها به یافتن سازمان توسط مشتریان بالقوه و ایجاد آگاهی از برند بسنده نمی‌کند. بلکه به دنبال آن است تا با ایجاد ارزش بیشتر در طول چرخه خرید مشتری، او را بازهم به سمت سایر پیشنهاد‌هایی که سازمان ارائه می‌دهد و می‌تواند برای او مفید واقع شود، بازگرداند و با ایجاد یک تجربه خوب، از او یک مبلّغ برای سازمان سازد.

چرا بازاریابی عاشقانه؟

بازاریابی عاشقانه، از سال ۲۰۰۶ تا به کنون مؤثرترین شیوه بازاریابی برای حضور کسب‌وکار در فضای آنلاین بوده است.

این‌ها جملاتی است که پیشروان حوزه بازاریابی دیجیتال، نظیر هاب اسپات نیز به آن اقرار می‌کنند. اهمیت بازاریابی عاشقانه را می‌توان در فاکتورهای زیر جستجو کرد:

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها: به‌صراحت می‌توان گفت که هزینه راه‌اندازی و پیشبرد اهداف از طریق بازاریابی عاشقانه (به‌عنوان یک رویکرد به بازاریابی دیجیتال) بسیار ارزان‌تر از تکنیک‌های سنتی بازاریابی سنتی است.
  • صرفه‌جویی در زمان: بازاریابی عاشقانه این امکان را به شما می‌دهد که به‌جای صرف زمان برای پیدا کردن یک مخاطب مابین هزاران/میلیون‌ها نفر، همان یک نفر به سراغ شما بیاید و شمارا پیدا کند؛ بدین ترتیب شما می‌توانید تمام زمان خود را برای ایجاد یک تجربه خرید خوب و یا تولید محتوای باکیفیت صرف کنید. البته نباید فراموش کنیم، بازاریابی عاشقانه یک تکنیک بلندمدت است و نگریستن به آن به‌عنوان یک‌راه حل کوتاه‌مدت اشتباه خواهد بود.
  • بهینه بودن: در کنار هزینهٔ پایین‌تر، ازیک‌طرف به علت سادگی اندازه‌گیری نتایج و بازگشت سرمایه و از طرف دیگر به علت قابلیت هدف‌دار کردن محتوای نمایشی (اینکه چند نفر، کجا محتوای شمارا ببینند)، می‌توان به دید یک رویکرد بهینه‌تر نسبت به بازاریابی سنتی به آن نگریست.
  • برندینگ در فضای آنلاین: این رویکرد یک فن بهینه برای برند سازی در فضای آنلاین و دیده شدن توسط مشتریان است. با استفاده از این فن شما می‌توانید به‌سادگی به یک پیشرو در صنعت و یا حرفه خود بدل شوید. چراکه می‌توانید مخاطبین خود را به‌طور طبیعی از طریق موتورهای جستجو به سمت خود بکشید و این مخاطب باشد که شمارا پیداکرده، نه شمایی که برای معرفی خود به سراغ او رفته‌اید.
  • رشد بلندمدت: در بازاریابی عاشقانه، شما یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی مشتریان بالقوه خود انجام می‌دهید. علاوه بر آنکه با بهتر دیده شدن در فضای آنلاین، روزبه‌روز به مخاطبین محتوای شما افزوده می‌شود (به‌شرط ارائه محتوای باکیفیت)، مشتریان بالقوه حتی بعد از انتخاب پیشنهاد شما به‌عنوان راه‌حلی که به دنبالش بودند، رها نمی‌گردند و این مشتریان بالفعل همچنان برای ایجاد تجربه خرید خوب و بازگشت مجدد، سرمایه‌گذاری می‌شوند.

متدولوژی بازاریابی عاشقانه

با هم‌راستا کردن استراتژی بازاریابی خود با نیازها و مشکلات مشتریان بالقوه، به‌مرور مخاطبان را به‌طور طبیعی جذب راهکارهای ارائه‌شده توسط خود می‌کنید. مشتریانی که می‌توانید پس از جذب، با استفاده از متدولوژی بازاریابی عاشقانه، آن‌ها را تبدیل به مشتریان راغب کرده، محصولات خود را در اختیار آن‌ها قرار داده و یک تجربه خرید استثنایی برای او رقم بزنید.

 

متودولوژی بازاریابی عاشقانه

فرآیند زیر (به ترتیب از چپ به راست تشریح شده‌اند)، مراحلی است که بیشتر مشتریان هنگام ایجاد روابط با یک کسب‌وکار طی می‌کنند:

لذت

حال که مشتری راغب خود را به یک مشتری بالفعل تبدیل کرده‌اید، می‌بایستی روابط خود را با او زنده و خوب نگه‌دارید تا در آینده نزدیک دوباره تمایل به خرید راه‌حل‌های پیشنهادی شمارا داشته باشد و نظرات مثبت او را برای محصولاتتان به دست آورید. به‌این‌ترتیب شما یک مشتری وفادار و مبلغ محصولات خود را به دست آورده‌اید.

بستن قرارداد

با جذب بازدیدکنندگان محتوای ارائه‌شده و تبدیل او به یک مشتری راغب، ممکن است او همچنان آمادگی انجام خرید را نداشته باشد. بایستی او را با استفاده از محتوای مناسب و زمان‌دار در چرخه خرید هدایت کنید تا درنهایت محصول شمارا به‌عنوان یک گزینه مناسب خریداری کنند.

تبدیل

حال که بازدیدکنندگان خود را به دست آوردید، بایستی آن‌ها را وارد مرحله تبدیل کنید و یا آن‌ها را مجاب. کنید تا اطلاعات تماس خود را (شامل ایمیل، شماره تماس و …) با شما به اشتراک بگذارند تا در مراحل آتی بازاریابی به کار ببرید

جذب

در طول مرحلهٔ جذب، ممکن است مخاطبان با برند شما ناآشنا باشند. شما می‌بایستی به ایجاد آگاهی از برند خود بپردازید، به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و ترافیکی از بازدیدکنندگان جدید را به وب‌سایت خود بکشانید.

نگاهی به راهکارها و ابزارهای متدولوژی

در شکل زیر، فعالیت‌ها و ابزارهایی را مشاهده می‌کنید که یک بازاریاب عاشقانه‌ای در راستای جذب، تبدیل، بستن قرارداد و ایجاد لذت در مشتریان خود به کار می‌برد.

 

تبدیل خریدار به هوادار

باید از سه کانال در دسترس مشتریان مطلوب خود باشید:

گوگل

سئو و کلمات کلیدی لزوماً صدرنشینی در گوگل را تضمین نمی‌کنند؛ شما باید محتوای باکیفیت برای عرضه و صدرنشینی داشته باشید.

رسانه اجتماعی

امروزه رسانه‌های اجتماعی سهم به سزایی از زندگی روزمره مخاطبان شمارا دارند. مدیریت چهره شما در رسانه‌ها می‌تواند نقش کلیدی در جذب مشتریان کلیدی ایفا کند.

وبلاگ

وبلاگ قلب تپنده سایت شماست. امروزه وبلاگ نقش اساسی را در واسطه‌گری محتوا میان شما و مشتری و جذب او به سایت ایفا می‌کند.

کانال‌های اصلی سه‌گانه بالا، به همراه سایر کانال‌های دسترسی مستقیم و غیرمستقیم، بسترهایی هستند که شمارا با مشتری روبرو می‌سازند؛

البته فراموش نکنید، آنچه شمارا در این کانال‌ها متمایز می‌سازد، محتوای ارائه‌شده توسط شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.