۵ دلیل برای اینکه چرا شما به کوچ نیاز دارید

مدیر توانمند – ایزاک نیوتن می‌گوید:‌ «اگر توانسته‌ام چشم‌انداز وسیع‌تری از دیگران را تماشا کنم، به‌خاطر ایستادن بر شانه‌های بزرگان بوده است.»

به گفتهٔ نیوتون، مربی (کوچ) و آموزگار وسعت دید می‌بخشد و به شاگرد فرصت می‌دهد که به قله‌های رفیع‌تری پای بگذارد.

خلاصه اینکه مربی، مشاوره و منابع انکارناپذیری عرضه می‌کند که لزوماً یا به‌آسانی، قابل‌دسترسی نیستند.

یکی از واقعیات کلیدیِ زندگی این است که شما نمی‌توانید به‌تنهایی هر کاری انجام دهید و برای خود کسی باشید.

بالاخره شما به دیگران و دیگران هم به شما نیاز پیدا می‌کنند. نهایتاً متوجه می‌شوید که شما یک جزیره نیستید و وابستگی متقابل انسان‌ها به یکدیگر، واقعیت آشکاری است که گفتهٔ معروفی را به یاد می‌آورد: «انسان در خلاء زندگی نمی‌کند». همهٔ ما در بُرهه‌ای از زندگی خود به کمک، حمایت، بینش، بازخورد و منابع دیگران نیاز پیدا می‌کنیم.

 

در این مقاله درباره ۵ دلیلی که می‌گوید چرا شما به کوچ نیاز دارید، می‌خوانید.

ارزش هدایت و ارشاد خیلی فراتر از خود آدمی است. درواقع، دانشِ آدمی به لطف هدایت و آموزشِ دیگران زیاد می‌شود و این مسئله، آموزه‌ای ارزشمند را به ذهن متبادر می‌کند: «زکات علم در نشر آن است».

خصوصیات کوچ های بزرگ

کوچ های بزرگ، به‌واسطه تجربه و نوع نگاهشان، منابع ارزشمند و ابزارهای حیاتی را ارائه می‌کنند که به‌سادگی، در دسترس همگان نیستند.

کوچ های بزرگ، به پرِپروازی می‌مانند که پرواز در اوج را به شاگردان خود می‌آموزند. تعدادی از خصوصیات غیرقابل‌چشم‌پوشی کوچ های بزرگ عبارت‌اند از:‌

  • کوچ های بزرگ به موفقیتتان علاقه نشان می‌دهند.
  • کوچ های بزرگ خودشان را وقفِ موفقیتتان می‌کنند.
  • کوچ های بزرگ به بیش‌ترین نفع شما می‌اندیشند.
  • کوچ های بزرگ با شما رقابت نمی‌کنند، بلکه مکمل شما هستند.
  • کوچ های بزرگ از موفقیت‌های شما ترسی به دل راه نمی‌دهند یا احساس تهدید نمی‌کنند.

۱. کوچ تربیت و راهنمایی می‌کند

کوچ شمارا هدایت و آماده تغییر می‌کنند. چرخ اقتصاد برای نیروی کار جدید، صرفاً با کار سخت نمی‌چرخد، بلکه کار هوشمندانه نیز اهمیت دارد. باید نسبت به افراد، روابط، فرآیندها، فرصت‌ها و راهبردها هوشمندانه‌تر رفتار کنید. کوچ های بزرگ با مشورت‌های خردمندانه‌شان شمارا هوشمندتر می‌سازند.

 

۲. کوچ انگیزه می‌دهد

کوچ بینش و تصورتان را تغییر و بهبود می‌دهند. آن‌ها ایده‌ها، افکار و بصیرت‌هایی ارائه می‌دهند که شمارا به چالش می‌کشند و قادرتان می‌سازد تا فراتر از دایرهٔ معلومات خود بیندیشید. کوچ با ارتقای قابلیت‌های فکری، ژرف‌بینی و بینشتان را وسعت می‌بخشند. کوچ، شانه‌های خودشان را سکوی پرش شما می‌سازند. آن‌ها پشتتان می‌ایستند و این اعتماد نباید مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، چون این حمایت، اعتباری حیاتی به شما می‌بخشد که نهایتاً درب‌ها را برای شما باز می‌کند و به شما امکان دسترسی به فرصت‌های دست‌نیافتنی را می‌بخشد.

 

۳. کوچ به چالش می‌کشد

کوچ شمارا به‌پیش هدایت می‌کنند. کوچ نمی‌گذارند پاروها را رها کنید و شمارا چنان به چالش می‌کشند که بیشتر از آن‌که فکرش را بکنید، در کارتان پیشرفت کنید و جلو بروید. هنگام موفقیت‌ها به شما دلگرمی می‌دهند و به شما مشورت می‌دهند که چطور از شکست‌های خود درس بگیرید و به‌این‌ترتیب، به‌پیش بروید.

 

۴. کوچ حمایت می‌کند

کوچ ها شمارا از گام‌های غلط بر حذر می‌دارند. مواظب هستند که شاگردانشان زودتر از موعد در معرض تجارب بزرگ قرار نگیرند. آن‌ها ایده‌هایی عمیق به شاگردانش می‌دهند، آن‌ها را از میان موقعیت‌های خطرناک در سازمان‌ها عبور می‌دهند و تصمیمات اقتصادی درست در راه‌اندازی کسب‌وکار یا قبول تعهدات ارائه می‌دهند. هدایت آن‌ها مانع از گام‌های غلطی می‌شود که موفقیت آدمی را از بین می‌برند. کوچ ها با مشاوره صحیح خود، مانع از سقوط شاگردانشان در مَغاک‌های شکست می‌شوند.

 

۵. کوچ مشورت می‌دهد

کوچ ها درس‌های زندگی را با شاگردانشان سهیم می‌شوند. از داستان‌ها و چشم‌اندازهای خود استفاده می‌کنند تا تصویری از احتمالات بسازند. آن‌ها از حرف‌ها و اعمال خود استفاده می‌کنند تا شمارا حمایت کنند. شمارا خیلی فراتر ازآنچه فکرش را بکنید، رشد و پرورش می‌دهند. بالاخره اینکه آن‌ها هیچ‌وقت شمارا تنها نمی‌گذارند و همیشه پشتیبانتان هستند. همیشه به شاگردانشان ایمان‌دارند و همواره آن‌ها را تشویق و ترغیب می‌نمایند. کوچ های بزرگ، تا زمانی که آرزوهای شاگردان خود را به واقعیت پیوند بزنند به آینده آن‌ها پایبند می‌مانند.

 

برگرفته از: lifehack

چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.